UNGDOMSFOTBALLENS TRE GRUNNVERDIER (kilde: NFF)
Med ungdomsfotball menes all fotball for gutter og jenter
i alderen 13-19 år.
Medbestemmelse
Medbestemmelse betyr å involvere ungdom; - spørre ungdom
– ta ungdom med på råd – bruke ungdommen til selv å være med på å utforme
aktiviteten.
Medbestemmelse handler om at ungdom må få være med på å
bestemme over sin egen idrett på aktivitets- og organisasjonsplan.
Konsekvensene vil være at ungdom må få reell innflytelse
på utformingen av sitt eget fotballtilbud.
Idretten skal tilby kreative og allsidige idrettsmiljøer
som gir økt deltagelse, engasjement og medbestemmelse. Da er det viktig at
ungdom får være med på å utforme dette tilbudet.
Trener og utøver må samarbeide når aktivitetene
planlegges. I forbindelse med konkurranser må det også vektlegges sosial
aktivitet og egenutvikling. Utøvere skal møte et positivt, trygt, sosialt og
motiverende idrettsmiljø.
Differensiering
Differensiering betyr å legge forholdene til rette for de
forskjellige spillerne i klubben – og innenfor hvert enkelt lag.
Differensiering handler om at ungdom – gjennom
medbestemmelse – får gi uttrykk for hvor mye de ønsker å satse på fotballen,
hvor store ambisjoner de har. Dette får i neste omgang noe å si for antall
treningsøkter, etc.
Konsekvensene av differensieringen blir at klubbene må
kunne tilby ulike opplegg til spillerne, ut fra de forskjellige
ambisjonsnivåene.
Noen ungdommer ønsker kanskje å være med 1-2 ganger i
uka, andre 3-4 ganger i uka, mens noen ungdommer ønsker kanskje å ha 10-12
treninger i uka. Differensiering er altså å tilby et opplegg som er tilpasset
den enkelte spillers ønsker og behov
Differensiering kan være i forhold til punktene: fellestreninger,
gruppetreninger, egentreninger, hospiteringer, deltakelse i andre
aktiviteter/organisasjoner, etc.
Men differensiering kan også være innad i laget i forhold
til f.eks inndeling av lag, gruppesammensetninger, lagsammensetninger etc.
Breddeformelen: Trygghet + Mestring = Trivsel
Trivsel har et ganske ”romslig” innhold som på en måte
inkorporerer mange viktige
følelsesbegreper. Både fellesskap, glede, inkludering og tilhørighet
skaper trivsel eller er forutsetninger for trivsel.
Trygghet vil også helt klart være et sentralt element i
det å trives. At barnet føler den rette tryggheten både i forhold til
aktiviteten, sine medaktører og ikke minst til de voksne i idrettsmiljøet. Som
grunnlag for frigjøring av energi og utfoldelse er trygghet et grunnleggende
behov for barn.
Mestring handler om å få til noe, greie en oppgave, ta en
utfordring og beherske den, oppnå et mål alene eller i samarbeid (samspill) med
andre. Dette er et meget sentralt behov for oss mennesker – også for ungdom!
Det å mestre noe utløser positive og gode følelser som både glede, selvverd,
stolthet og selvtillit. Og så passer det selvfølgelig utmerket i
idrettssammenheng – der mestringen både kan betraktes som et middel og et mål.
For ungdom blir det derfor fundamentalt å tilpasse aktivitetene slik at
mestringsfølelsen blir mest mulig positiv – også for dem som ikke er så flinke
idrettslig, rangeringsmessig sett.